AVRUPADAN Youtube Video
Avusturya’da sağlıkta yetki kavgası büyüyor
ÖGB ve WKÖ, hastane poliklinikleri ile hastanelerin kademeli olarak eyaletlerden sosyal sigortaya devredilmesini önerdi.
Avusturya’da sağlık reformu tartışmasına yeni ve dikkat çekici bir öneri eklendi. profil’in haberine göre Avusturya Sendikalar Birliği ÖGB ile Ekonomi Odası WKÖ, mayıs ayında hazırladıkları bir belgede sosyal sigortanın sağlık sisteminde merkezî aktör hâline getirilmesini istedi.
Öneri, eyaletlerin sağlık sistemi üzerindeki etkisini azaltmayı hedefliyor. Buna göre sosyal sigorta yalnızca muayenehanelerde çalışan uzman hekimlerin değil, hastane polikliniklerindeki uzman hekimlerin finansmanını da üstlenecek.
Hastaneler kademeli devredilebilir
profil’in aktardığı belgeye göre hastane polikliniklerinin 2028’e kadar, hastanelerin yataklı tedavi bölümlerinin ise 2039’a kadar eyaletlerden sosyal sigortaya devredilmesi öneriliyor.
Plana göre hastanelerin önüne ilk başvuru poliklinikleri kurulacak. Bu birimler hastaları ilk aşamada karşılayacak. Gerekirse acil tedavi sağlayacak, hastaları muayenehanelerdeki uzman hekimlere yönlendirecek ya da sadece zorunlu hâllerde hastaneye sevk edecek. Amaç, hastanelerin üzerindeki yükü azaltmak.
Öneride ayrıca yeni uzman hekim merkezleri kurulması da yer alıyor. Bu merkezlerin hastane poliklinikleriyle daha yakın çalışması ve ayakta tedaviyi daha cazip hâle getirmesi hedefleniyor.
Federal hükûmete hastaneler üzerinde yetki isteniyor
Sosyal ortakların belgesinde, anayasa değişikliğiyle federal hükûmete hastaneler üzerinde daha güçlü müdahale yetkisi verilmesi de öneriliyor. Böylece eyaletlerin bazı hastane birimlerinin ya da hastane noktalarının kapatılmasını engellemesinin önüne geçilmek isteniyor.
Plana göre Avusturya’da 4 sağlık bölgesi oluşturulması da gündemde. Bu adımın, son dönemde büyüyen “misafir hasta” tartışmasını aşmaya yardımcı olacağı düşünülüyor. Bu tartışma, hastaların kendi eyaletleri dışında tedavi görmesi ve bunun maliyetinin nasıl paylaşılacağı sorunu etrafında dönüyor.
ÖGB ve WKÖ yorum yapmadı
Avusturya Basın Ajansı APA’nın sorularına ne ÖGB ne de WKÖ ayrıntılı yanıt verdi. ÖGB cephesinden ise sendika ve Ekonomi Odası’nın sağlık reformu tartışmasına görüş sunmasının şaşırtıcı olmadığı belirtildi. Çünkü iki kurum, sosyal sigortaların öz yönetiminde önemli rol oynuyor.
Buna karşın ÖGB, haziran ortasında sağlık sisteminin tek elden finanse edilmesine mesafeli durmuştu. Sendika, pahalı yapı tartışmaları yerine hedefe dönük reformlar yapılmasını istemişti.
Eyaletlerden karşı hamle gelmişti
Kısa süre önce eyaletlerin sağlık yetkilileri de farklı bir öneri gündeme getirmişti. Buna göre muayenehanelerde çalışan uzman hekimlerden eyaletlerin sorumlu olması istenmişti.
Sağlık reformu konusunda görüşmeler hâlâ sürüyor. Başbakan Christian Stocker, reform ortaklığı kapsamında yaz aylarına kadar eğitim, sağlık, enerji ve kamu yönetimi alanlarında siyasi bir temel uzlaşmaya varılacağını açıklamıştı.
Yeni toplantı salı günü
Federal hükûmet, eyaletler, belediyeler ve sosyal sigorta temsilcileri salı günü yeni bir müzakere turu için bir araya gelecek. Toplantıdan çıkacak sonuçların salı akşamı ya da çarşamba sabahı açıklanması bekleniyor.
Avusturya’da sağlık reformu, yalnızca finansman değil, hastanelerin kimin kontrolünde olacağı sorusu nedeniyle de sert bir yetki tartışmasına dönüşmüş durumda.
Geri Dön 27 Haziran 2026 Cumartesi Önceki Yazılar